Du er her:

Interessant og lærerikt besøk på Blodveimuseet og Hamsunsenteret.

ST3A dro på tur til Saltdal og Hamarøy mandag og tirsdag siste uka i september.

Forside - Klikk for stort bilde

På bygdetunet i Saltdal besøkte elevene Blodveimuseet som har en god samling og dokumentasjon fra fangeleirene som var etablert på Rognan under 2. verdenskrig. At 9500 østeuropeiske fanger kunne ha det så kummerlig og bli så utnyttet i arbeidet for etablering av vei- og jernbaneutbygging, gjorde sterkt inntrykk på elevene. Bygdefolket ville gjerne hjelpe, men kunne risikere straff om de ga fangene mat, og med høye og doble piggtrådgjerder, var det ikke lett verken å hjelpe eller å flykte. Den geografiske plasseringen av fangeleiren under bratte fjell, gjorde det heller ikke lett å flykte, men noen klarte å komme seg over til Sverige og friheten. Etter krigen kunne de vende tilbake til hjemlandet, men for de sovjetiske fangene ventet nytt hardt arbeid i Sibir. Det guidene fortalte elevene, berørte de. - At så mange mennesker hadde et slikt liv i vårt land for ikke altfor lenge siden, er ubegripelig, mente mange.

 

Under besøket på Hamsunsenteret, fikk vi høre mer om nazismen som ideologi, og hvorfor enkelte, som f. eks. forfatteren Knut Hamsun, kunne bli nazist. Hamsun hadde alltid sett på Tyskland som Europas førende kulturnasjon, og han ønsket Norge en framtredende plass i det storgermanske riket. I Markens grøde som Hamsun fikk nobelprisen i litteratur for, mener mange at nazismeideene er tydelige. «Blut und Boden»-ideen er tydelig til stede i hovedpersonen Isak. Isak representerer et ideal av en mann som klarer å rydde seg land og bygge en gård med råskap, styrke og vilje. Det er den sterkestes rett som gjelder, og minoriteter som samer blir ikke beskrevet positivt i romanen, noe som kan tolkes som et rasistisk trekk ved forfatteren. Dette strides de lærde om den dag, og elevene må lese boka, tolke, argumentere og konkludere ut ifra egen forståelse av teksten. En slik tilnærming er god inspirasjon i arbeidet med fordypningsemnet elevene er i gang med. Turen var både nyttig og sosial. Alle var enig om at det var en fin tur.

 

Fant du det du lette etter?