Du er her:

Synergieffekten av «Polarbanen» og «Markens Grøde»

VG3 klassen på studiespesialisering tok undervisningen ut av klasserommet og dro på en to dagers ekskursjon gjennom det som må kunne beskrives som indrefileten av Nordland, nemlig Rognan og Hamarøya. Med tanke på alle tunellene skal det gått gjøres å komme nærmere kjernen av det nordnorske kulturlandskapet enn det vi gjorde på denne turen.

Klikk for stort bilde Mette Solheim  

Det startet med et besøk på Blodveismuseet der vi fikk en omvisning av Finn Rønnebu i tillegg til at vi så en dokumentar med fokus på bruken av krigsfanger under byggingen av vei og jernbane under krigen. Vi var også innom krigskirkegårdene i Botn der fangeleiren for de jugoslaviske fangene lå under krigen. Etter en kort mellomlanding på Fauske for å proviantere gikk turen videre nordover på E6 og en kort stopp i Gyltvika. Der så vi nærmere på noen av restene etter det som skulle bli «Hitlers Polarbane», nemlig videreføringen av jernbanen nordover fra Fauske og til Narvik. Vika er smal og jernbanen skulle ha kommet ut av en tunell på den ene siden, gått ca. 200 meter i fri luft før den forsvant inn i en tunell på den andre siden. Elevene benyttet muligheten til å gå inn i tunellene og studere dem nærmere med lommelykter. Etter en ny etappe nordover ankom vi Hamarøya Fiskecamp der det ble grillmat og sosialt samvær før de fleste på et eller annet tidspunkt tok kvelden.

 

Dag to ble tilbrakt på Hamsunsenteret der vi var med på et skreddersydd opplegg for elever fra videregående med det klingende navnet «Berømt og Fordømt». Dette tar utgangspunkt i boka «Markens Grøde» som Hamsun mottok Nobelprisen for i 1920. Elevene fikk bedre kjennskap til både boka og forfatteren, og fikk også en bedre forståelse av hvorfor det forholdet mange har til Hamsun er så motsetningsfylt ennå i dag. Her spiller forholdet til tyskerne under okkupasjonen en viktig rolle, noe som med besøket på Blodveismuseet friskt i minne ga rom for både refleksjon og ettertanke  De fikk også et innblikk i hvordan litteratur kan tolkes på ulike måter avhengig av leserne og de samfunnsforholdene de lever under. Elevene fikk også prøve seg som forfattere underveis, samt at de deltok i en intern fotokonkurranse, og resultatene av dette ble lest opp og vist fram for alle sammen som avslutning på opplegget. Turen sluttet som den begynte, med en lang busstur hjem akkompagnert av flotte høstfarger i noe av den fineste naturen Norge har å by på!